1 Aralık 2014 Pazartesi

TURNOVER = GAME OVER MI?






Bir ticari işletmede mutlu çalışanlar topluluğu yaratmak için bazı kural ve kaidelerin işlerlik kazanması ve çalışana değer anlayışının işletme politikası olarak belirlenmesi gerekir. Konuyu biraz açmak gerekirse insan neden bir işletmede çalışır? Bunun çeşitli sebepleri var:

1-)Bir iş yerinde mutlu çalışanlar aidiyet duygusu ile şirkete bağlıdır ve kendilerini kurumun bir parçası olarak görürler.

2-) İş yeri arkadaşlığı nedeni ile iş yerine bir bağlılık hissedebilirler. Uzun mesai saatlerini birlikte geçirmek, insanlar arası etkileşimi ve iletişimi kuvvetlendirdiğinden iş yeriniz  sağlam dostluk ve arkadaşlıkların gelişmesine ortam yaratır.

3-) İyi bir yöneticiniz varsa yaptığınız işten keyif almanızı sağlayacaktır ve size yön gösterecektir. Sizin kişisel gelişiminize katkı sağlayan ve motivasyonunuzu yükselten anlayışlı bir yönetici işletmeye bağlılığınızı arttıracaktır.

4-) İş yerinizin size sağladığı, maaş, yol, yemek, servis, özel sağlık sigortası, prim, araç, telefon, laptop, tatil imkanı, çocuk yardımı, doğum, yardımı, evlilik yardımı vb. gibi sosyal hak ve imkanlar ile size verdiği değer, sizin daha fazla işinize bağlanmanızı ve daha kaliteli iş çıktıları üretmenizi sağlayacaktır. Bu nedenle iş yerinize bağlılığınız artacaktır.

5-) Mecburiyetten çalışmak zorundasınız. Daha iyi bir iş fırsatı yakaladığınız an, hemen değerlendirecek ve mevcut işinizden ayrılıp imkanları daha iyi olan bir işe başlayabilme düşüncesindesiniz.

6-)  İş yeriniz ikametgahınıza yakın olduğu için yaptığınız işi sevmeseniz bile çalışıyorsunuz. İyi bir iş bulursanız mevcut işinizi değiştirebilirsiniz.

7-)  Kötü bir yönetici yada patron ile çalışıyorsunuz ve her iş günü size adeta bir işkenceye dönüyor. Karşınıza ilk çıkacak iş fırsatında hemen işinizi bırakacaksınız.


 
Örnekleri elbette çoğaltmak mümkün. Ben ana hatları ile vermeye çalıştım. Yukarıdaki sıraladığım ilk dört madde iş yerinizde bulunuyor ve uygulanıyor ise mutlu çalışanlar topluluğu oluşmuş ve şirket çalışanları tarafından şirkete karşı bir aidiyet duygusu gelişmiş demektir.

Bu da şirketinizde uzun vadeli mutlu çalışanlar topluluğu demek oluyor. Kim istemez şirketinize başlayan bir çalışanın sizden emekli olarak ayrılmasını? Ama günümüzde bu maalesef çok mümkün görünmüyor.
 

İşverenler çalışanları maliyet olarak gördüğü sürece ve çalışanlar da son 3 madde de belirtilen şartlarda çalışmaya mecbur bırakılıyor ise şirketlerde turnover her zaman yüksek olacaktır. İnsanlar sürekli hep daha iyi bir işe girme düşüncesi ile fırsat kollayacaklardır. Dolayısı ile geçim sıkıntısı ve ekonomik şartların getirdiği zorluklar, insanları hep daha iyi şartlarda bir işte çalışma düşüncesine itecektir.

Turnover'i durdurmanın bir yolu var mıdır? Elbette vardır. Siz çalışanınıza ne kadar çok değer verir ve onu sosyal açıdan memnun ederseniz, o da şirketiniz için yeri geldiğinde elini taşın altına sokacak ve şirketinize sahip çıkacaktır.

Çalışma hayatı  zorluklarla dolu bir yol ve insanlar onca stres, emek ve çabanın karşılığını haklı olarak tam almak isteyeceklerdir. İş yerinde bu imkanları göremeyen çalışanlar, sürekli iş değiştirip yeni iş fırsatlarına açık olacaklar. Bu yüzden şirketinizde işi bilen yetişmiş eleman açığı sürekli yaşanacaktır. Konu elbette sadece işveren kaynaklı değildir. Olaya daha geniş bir perspektiften bakmak gerekli.

Devletin iş dünyasına yönelik sağlam bir istihdam politikası belirlemesi gerekir. İşsiz insanlara yetenek ve deneyimleri ile örtüşen iş bulmaları konusunda devlet  teşvik ve desteğini sağlamalıdır. İŞKUR'un  kalifiye, yetişmiş ve eğitimli insanlara yönelik bir istihdam merkezine dönüştürmesi son derece önemli ve gereklidir.

İŞKUR bu haliyle ilk ve orta öğrenim mezunu ve daha çok bedeni iş yapılan sektörlere yönelik istihdam hizmetlerine katkı sağlamaktadır. Olaya makro açıdan baktığımızda devlet ve özel sektörden kaynaklı birçok nedenden dolayı mutsuz çalışanlar topluluğu sürekli yeni iş fırsatı kolluyor. Turnover, bu gün birkaç sektördeki şirketler hariç son derece yüksektir.

Sürekli eleman sirkülasyonuna uğrayan şirketlerde işlere hakim, yetişmiş ve eğitimli insan bulmakta sıkıntı olacak ve bu şirketler uzun vadede sektörde dikiş tutturamayacağı için kapanışlarını vereceklerdir.



Mesut YÜKSEL
 









2 yorum:

emrah bayildiran dedi ki...

bu yazıya hiç yorum yazılmamış olması şu ana kadar büyük talihsizlik... Turn-Over olayını ben de son yazdığım yazıda satış danışmanlığı mesleğinden yola çıkarak işlemiştim. Ancak benimkisi daha çok insanın inandıkta sonra nelerin üstüsinden gelebileceğine dair bir yazıydı. Bu yazıda ise insanların neden sürekli işten ayrıldıklarına yada ayırıldıklarına dair harika tespitler yer alıyor. Oysa işlem basit; çalışanınıza değer verin, rekabetçi ücretten yana olun, biraz da güzel söz söyleyin ben de sonuna kadar inanıyorum ki beyaz yakalı ya da mavi yakalı farketmez, gittiği yere kadar değil bittiği yere kadar sizinle olacaktır. Teşekkürler Mesut Yüksel

Mesut yüksel dedi ki...

Emrah Bey değerli ve güzel tespitler içeren yorumunuz için ben de size teşekkür ederim. Bahsettiğiniz yazınızı ben de büyük bir keyifle okumuş ve değerli bilgiler edinmiştim.

Yorum Gönder

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Colgate Coupons